Ekenäs musikfestival 15 juli 2023

Livesändning på vår Faceboksida.

Ekenäs hamn – fri entré

Voxtorpsgården och Ekenäs hantverksbageri har försäljning av matnyttigt.

Ta bussen, cykla eller gå! Medlemspuben i Hamnmagasinet öppnar kl 18.

Evenemanget arrangeras av Ekenäs musikförening i samarbete med Kontaktnätet
https://www.kontaktnatet.se/ ) och med stöd av Kalmar kommun.

Clownen Mikes familjeshow

Clownen Mike bjuder på en busrolig föreställning med trolleri, överraskningar och skratt.

Mike bjuder in barnen att delta i showen som innehåller magiska ballonger och trollerier. Barnen kommer kastas mellan att gapa av förvåning till att kikna av skratt när Mike visar upp sin magiska show.

Clownen Mike har med sig sin magiska låda. Ur lådan drar han upp den ena magiska överraskningen efter den andra. Barn ur publiken bjuds upp på scenen för att hjälpa honom lyckas med de tricks som ska göras. Som tack får barnen som hjälper till en alldeles egen ballongfigur.

Clownen Mike är både magiker, clown och trollkarl som i mer än 40 års erfarenhet har roat barn och vuxna på många olika event. Hans skicklighet har till och med belönats med topplacering barntrolleri på trolleri SM!

Kjell, Mackan och Sliefen

En trio som spelar livad musik

Kjell Andersson – dragspel och midibas
Marcus Carlson – trummor och sång
Sleifen Ljungberg Blom – gitarr och sång.
De spelar även med i Sveriges Cultband och Sleifens Svänggäng.

Meja Ekman

Meja Ekman går på Jenny Nyströmsskolan med inriktning estet musik. En härlig och sprallig tjej som älskar att sjunga.

Simon Lund

Simon Lund kommer att spela ett par låtar som han skrev när jag liftade genom USA och levde som gatumusiker. Där blev han väldigt inspirerad av amerikansk 60-talspop/rock.

Ida Seve med band

Med spelglädje och stor musikalisk erfarenhet bjuder detta gäng på en blandad repertoar med allt från country till pop/rock

Ida Seve – Etablerad sångerska som behärskar allt från finaste visa till rivig rock
Anders Almgren – Med sång, banjo & munspel får han igång varje publik
Niklas Brevestedt – Väl anlitad musiker som spelat med stor del av Sveriges artistelit
Evelina Seve – Multimusiker som har fiol som huvudinstrument
Josef Appelqvist – Pianist som briljerar på tangenterna

Ida Gratte

Foto: Linn Hanning

Ida släpper i höst sitt andra album under sitt skivbolag Sisterhood studio. I sommar turnerar hon runt om Sverige och Norra Europa med låtarna från förra albumet och såklart några av kommande låtar.

På Ekenäsfestivalen får vi möta Ida i ett akustiskt set med gitarrerna.

Kom och sjung med!

Ida säljer LP och CD på plats för er som vill ha med er ett signerat exemplar hem.

Bandet med en äkta kapten från Ekenäs vid rodret. Spelar allt från Amy Wine House till Kim Larsen.

Henrik Arrhenius – Gitarr, sång
Signe Björklund – Sång
Per Jonnergård – Gitarr, sång
Anders Pettersson – Bas, sång
Bo Sagerfors – Klaviatur
Lene Sejr Sörensen – Sång
Sten-Erik Öhlund – trummor

Blues Box

Bluesbox är ett känt inslag i Kalmars musikliv sedan mitten av 1980-talet. En av bandets grundare är Håkan Johansson som fortfarande håller i taktpinnen. Medlemmarna har givetvis varierat genom åren men stommen till det som är dagens band har hängt med sedan 1990-talet.

Repertoaren är, som bandnamnet antyder, bluesbaserad musik. Ett vitt begrepp som kan innefatta allt från soulballader till röjig rock ’n roll. Bandet har även gjort spelningar med tema. Och då speciellt Janis Joplin som kommer att vara ett omfattande inslag på festivalspelningen

Bandet består idag av Håkan Johansson, gitarr och sång, Sanna Johansson, sång, Ante Frändén, gitarr, Thomas Ragnarsson, trummor och Henrik Arrhenius, bas.